Certyfikowani specjaliści SEO i SEM

Keyword Hero – czyli jak sprawdzić not provided w Google Analytics

24 sierpnia 2017/0/3
Home / Blog / Google Analytics / Keyword Hero – czyli jak sprawdzić not provided w Google Analytics
Co to narzędzie w ogóle robi?

Podszedłem sceptycznie gdy pojawiło się info o nowym magicznym sofcie pozwalającym odkryć to co Google ukryło pod ponad 90% (not provided) w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Było już kilka sztuczek lecz ich skuteczność była bardzo podobna do tej, którą można było otrzymać łącząc Google Analytics z Google Serach Console. Można było również wnioskować czego wyszukiwali użytkownicy po tym, w które miejsce naszej strony trafiali, o tych metodach pisał Avinash Kaushik.

jak odczytać not provided

 

A wszystko zaczęło się od października 2011, gdy ogólnodostępna kopalnia wiedzy o słowach kluczowych została zamknięta za nieprzeniknionymi wrotami (not provided). Ich wartości doszły do 80-98%. Straciliśmy praktycznie wszystkie wartościowe informacje, które pomagały nam w optymalnym dobrze słów kluczowych i optymalizacji stron.

hakowanie-slow-kluczowych-google-analytics

 

Przede wszystkim zainteresowały mnie metody i źródła pozyskiwania tych danych. Bo przecież uwierzyć, że ot tak po prostu ktoś jest w stanie odszyfrować to co Google tak skrzętnie ukrywa jest niemożliwe.

Keyword Hero próbuje odtworzyć te informacje na danych pochodzących z 11 źródeł takich jak:

  • Google Search Console
  • Frazy widoczne w Google Analytics
  • Bing Search APi
  • serwisy monitorujące wyniki
  • dane z rozszerzeń przeglądarek
  • inne

Jak mówi CTO Keyword Hero Daniel Schmeh działa to tak, że w pierwszym kroku aplikacja pobiera listę poszczególnych adresów URL naszej strony. Dla tych stron tworzona jest lista prawdopodobnych słów kluczowych generujących wejścia. Następnie algorytm korzysta z narzędzi SEO, nie zdradza dokładnie jakich, ale sądzę, że dobrym przykładem jest SEMSTORM, który pozwala pobrać informacje na temat widoczności stron na konkretne frazy, korzysta także z Google Trends, Google Search Console, Bing Cognitive Services, API w Wikipedii. W ten sposób tworzy możliwe dużą listę słów kluczowych dla określonych adresów URL i szacuje prawdopodobieństwo ich wystąpienia.

Następnie wyniki są testowane i porównane z prawdziwymi danymi, kupowanymi przez zespół Keyword Hero m.in. z rozszerzeń wyszukiwania do przeglądarek. W tym momencie uruchamiany jest algorytm samouczenia się Machine learning, która przetwarza dane, porównuje i wnioskuje z jakim prawdopodobieństwem dla naszego adresu ktoś wpisał określoną frazę.

Machine learning albo samouczenie się maszyn, systemy uczące się (ang. machine learning) – dziedzina wchodząca w skład nauk zajmujących się problematyką SI (sztuczna inteligencja). Jest to nauka interdyscyplinarna ze szczególnym uwzględnieniem takich dziedzin jak informatyka, robotyka i statystyka.

Dzięki Keyword Hero uzyskuje się naprawdę niezłe wyniki 50-60% sesji (not provieded) przypisuje słowa kluczowe ze 100% pewnością, dla pozostałych ta pewność jest również na wysokim 83% poziomie. Jeśli algorytm przypisał frazom poniżej 83% pewności pozostają one w (not provided).

Jak to wygląda w praktyce? U nas w większości projektów (not provided) z ponad 90% spadło do 16-30%.

not-provieded-hack-keywords

 

Wygląda na to, że w praktyce ok 10-15% fraz nie uda się dopasować i zostaną jako not provided. Procent dopasowania może się zmienić w czasie, gdy algorytm będzie już pracował na większej bazie słów.

Instalacja

Sama instalacja jest banalnie prosta i składa się z 4 kroków:

  1. Założenie konta w aplikacji
  2. Połączenie aplikacji z Google Analytics
  3. Połączenie aplikacji z Google Search Console
  4. Oglądanie wyników.

Na wyniki jednak musimy poczekać do 24 godzin. Nie pojawią się one natychmiast, więc niech to nie wprowadzi Cię w błąd, że aplikacja nie działa.

Założenie konta w aplikacji

Integracja z Google Analytics

Integracja z Search Console

Oglądanie wyników

Podsumowanie

Dlaczego Google „przyblokowało” dostęp do informacji o słowach kluczowych? Bo chcieli ograniczyć informacje o słowach, które generują największe przychody. Firmy więcej pieniędzy poświeciłyby na pozycjonowanie w wyszukiwarkach niż na kampanie AdWords na określone słowa kluczowe, co doprowadziłoby do strat u potentata nie mówiąc o zwiększeniu przychodów.

Jeśli firmy mogłyby spersonalizować treść w oparciu o te ukryte dane, mogłoby to im pomóc zwiększyć liczbę użytkowników i wydajność: dłuższy czas w witrynie, niższy współczynnik odrzuceń, wyższe zaangażowanie, wyższy współczynnik konwersji.

Czy Keyword Hero rozwiązuje ten problem? Przynajmniej próbuje, jego skuteczność jest nadzwyczaj wysoka. Poza testami przeczytałem kilka wypowiedzi Daniela Schmeh CTO w Keyword Hero i muszę napisać, że napawają mnie optymizmem.

Masz problem? Potrzebujesz fachowej obsługi z zakresu SEM/SEO ?

Skontaktuj się z nami, już dziś! Napisz na biuro@top4all.pl

Bądź na bieżąco, zapisz się na newsletter.

Navigation