15 lat doświadczenia w marketingu online! Setki udanych projektów. Strategia, wykonanie i optymalizacja. Sprawdź, jak możemy rozwinąć Twój biznes.

Audyt SEO – dlaczego warto za niego zapłacić

Home / Audyt SEO – dlaczego warto za niego zapłacić

Czym jest audyt SEO?

W ostatnim czasie na rynku usług związanych z optymalizacją istniejących stron internetowych pod kątem poprawy ich pozycjonowania w wyszukiwarkach, rosnącą popularnością cieszy się audyt SEO. Owocem profesjonalnie przeprowadzonego audytu SEO jest zbiór uwag i zaleceń, a także porad w obszarze zmian treści i budowy strony internetowej. Wszystko to ma na celu efektywniejsze dotarcie do potencjalnych odbiorców, zawartego na stronie przekazu (m. in. o charakterze sprzedażowym, informacyjnym czy rozrywkowym). Temu właśnie służy optymalizacja w ramach audytu SEO, czyli z ang. Search Engine Optimization. Zazwyczaj wnioski wynikające z przeprowadzonego audytu, kierowane są do webmasterów, programistów i zespołów redakcyjnych danej strony. Idealna realizacja optymalizacyjna, powinna skutkować taką modernizacją strony internetowej, by była ona przyjazna zarówno dla potencjalnych odbiorców, jak i dla robotów indeksujących, na pracy których oparta jest wyszukiwarka Google.

Kiedy warto go wykonać?

Zwykle audyt SEO wskazany jest przy większych punktach zwrotnych w życiu danej strony internetowej, strategicznych planach w zakresie jej przyszłości, a także przy braku satysfakcjonujących efektów w realizacji celów, do jakich została ona stworzona. Z pewnością ważna jest konsultacja ze specjalistą od SEO na etapie tworzenia nowej strony od podstaw. Umożliwi to już na wstępie uniknięcie pewnych błędów bądź zbudowanie od początku przewagi nad konkurencyjnymi stronami branżowymi. Audyt na bazie gotowej strony zaopatrzonej już w treści, jest najtrudniejszy, ale niestety nadal jest to najpowszechniejszy moment sięgania po narzędzia optymalizacyjne oparte o SEO. W przypadku istniejących witryn internetowych, dobrą okazja do przeprowadzenia badania strony jest moment dokonywania pewnych modernizacji treści czy grafiki bądź funkcjonalności serwisu. W ramach wybiórczego audytu można wówczas skutecznie zająć się np. analizą słów kluczowych albo w oparciu o wiedzę na temat bieżących algorytmów pozycjonowania przez wyszukiwarkę – zająć się znalezieniem szans i potencjalnych zagrożeń dla strony. Innym właściwym powodem dla audytu SEO jest wyraźny spadek atrakcyjności strony w wynikach wyszukiwarki. Może to być wynikiem pojawienia się konkurencji bądź skutecznych działań optymalizacyjnych innych stron, ale również “karą” ze strony wyszukiwarki za niewłaściwe treści/linki czy zgłoszenia różnych uciążliwości generowanych przez stronę. Sytuacja, kiedy żegnamy się z dotychczasowym specjalistą od pozycjonowania lub przejmujemy jakąś witrynę pod swoje skrzydła, to także konieczny moment na przeprowadzenie SEO-audytu.

Korzyści z wykonania audytu

Główną wartością i korzyścią z rzetelnie przeprowadzonego audytu SEO, jest szereg cennych wskazówek i porad, których wdrożenie rodzi duże prawdopodobieństwo poprawy pozycji strony internetowej w wynikach wyszukiwarki. W konsekwencji lepszego pozycjonowania, zwiększa się ilość wyświetleń strony, co proporcjonalnie przekłada się na wymierne korzyści w zakresie przychodów z tytułu sprzedaży produktów/usług czy profitów od reklamodawców. Warunkiem koniecznym jest jednak realizacja wszelkich zaleceń wynikających z audytu przez podmiot zarządzający stroną internetową.

Narzędzia używane do audytu

W racji faktu, iż zdecydowana większość treści i aktywności w sieci monitorowana jest za pośrednictwem Google, to najprzydatniejszym narzędziem będzie to, które jest oparte o założenia tej globalnej wyszukiwarki. Najczęściej więc korzysta się z darmowego konta Google Search Console, które daje kompleksowy obraz w obszarze indeksowania strony i towarzyszących temu zaburzeń. Niezwykle cenionym narzędziem, dorównującemu GSC, jest Ahrefs. Pośród szerokiej gamy oprogramowania pomocnego przy audycie SEO, można wymienić, m. in.: Copyscape, SurferSEO, Senuto, Sitebulb, SEMRush, Brightedge, Moz czy narzędzia funkcjonujące w ramach systemu Google, takie jak np. Analytics czy Structured Data Testing Tool.

Dlaczego darmowy audyt SEO nie wystarczy

Warto pamiętać, że audyt SEO nie polega jedynie na wyprodukowaniu obszernych raportów. Kluczem jest ich dogłębna analiza, poprawność interpretacji i wnioski wynikające z wygenerowanych raportów. Darmowe audyty związane są z maksymalnym ograniczeniem pracy analityka SEO i bazują niemal wyłącznie na zestandaryzowanych, schematycznych zaleceniach. Zazwyczaj “praca” darmowych automatów oceniających witrynę, sprowadza się do pobieżnej analizy strony głównej. Świadczy o tym banalna ocena meta tagów oraz nierzadko nic nie znaczące w kontekście SEO ogólniki, wskazujące np. na brak wtyczek do serwisów społecznościowych czy stwierdzenia o “znacznym obciążeniu” strony grafikami. Co istotne, do przeprowadzania darmowych audytów SEO, wykorzystuje się narzędzia o bardzo ograniczonej i powierzchownej metodyce działania, bez użycia mnóstwa ważnych funkcji oraz opcji. Prawdziwa wartość profesjonalnego audytu, wynika z ręcznej niemal analizy, opartej na wertowaniu ogromu danych z raportów i korelowania ich między sobą dla uzyskania właściwych wniosków naprawczych.

Co po wykonanym audycie?

Dla dobrze opracowanego audytu najgorszą rzeczą, jaka może mu się przytrafić, jest schowanie go do szuflady. Zmiany w środowisku wyszukiwarek, czy to jeśli chodzi o gromadzenie danych, czy kalibrację algorytmów/robotów indeksujących, odbywa się nieustannie i jest procesem dynamicznym. Wnioski i zalecenia płynące z audytu mogą za jakiś czas okazać się zwyczajnie nieaktualne, a tym samym skuteczność działań optymalizacyjnych dla strony, podjętych na ich podstawie, może cechować mniejsza efektywność. Kluczowe jest zatem podjęcie bezzwłocznej decyzji o podziale i powierzeniu do realizacji konkretnych zaleceń postaudytowych. Wiąże się to z zaangażowaniem do pracy webmastera, programisty czy copywriterów bądź zlecenie kompleksowych działań agencji SEO.

Cena audytów SEO od 1000 do 6000 zł.

W zależności od zawartości merytorycznej i wartości użytkowej audytu SEO, o specyfice czego wspomniano wcześniej, ceny takich opracowań wahają się najczęściej w przedziale od 1000 do 6000 złotych. Dobrze wykonana praca audytorska powinna zawierać informacje o istotnych elementach podlegających optymalizacji, mobilności strony oraz możliwości poprawy na rzecz skuteczniejszego indeksowania treści przez roboty sieciowe. Im bliżej takiego zakresu opracowania i dużego stopnia szczegółowości, ale o praktycznym wymiarze użytkowym (do natychmiastowego wdrożenia), tym wyższej ceny należy spodziewać się za taki audyt SEO. Profesjonalny audyt wyceniony na kilka tysięcy złotych, z reguły jest czasochłonny, wymaga specjalistycznej wiedzy, a do jego powstania nierzadko wykorzystuje się płatne narzędzia.